Sider

søndag 29. april 2012

Bytting av familie


 Det å bytte familie innen utveksling har blitt veldig normalt og de sier at omtrent 1/3 av AFS sine utvekslingsstudenter bytter familie i løpet av året. Noen gjør det til og med opptil flere ganger. Derfor tenkte jeg å skrive litt rundt dette temaet.
Før jeg reiste på utveksling så jeg ikke for meg at jeg kom til å bytte familie, det tror jeg ikke det er noen av oss som gjør. Vi kan ikke på forhånd se hvordan ting kommer til å utvikle seg. Jeg hadde hørt mange fæle historier om det å bytte familie, så jeg var lenge lettet over at jeg slipp å gå gjennom den prosessen. Jeg hadde mine vanskelige perioder, men jeg tenkte at det var helt normalt – for ingen familier er perfekte. Etter jul kom jeg i en vanskelig periode, ting så veldig grått ut, og respekt til de rundt meg kommer jeg ikke til å skrive om hva som skjedde. Jeg bestemte å reise og besøke Bente og Kristine i General Roca, jeg tenkte det kunne være godt for å få tankene litt vekk fra ting, men det ble egentlig motsatt. Før jeg reiste til Roca hadde jeg vært innom tanken å bytte familie. Etter å ha sett forholdene her så klarte jeg ikke slutte å tenke på det. Jeg snakket med AFS, familie og venner i Norge, og jeg søkte hjelp i andre utvekslingsstudenter og min beste venn Gime (fra Calafate). Når jeg først hadde komt innpå tanken klarte jeg ikke å legge den fra meg. Andre utvekslingsstudenter sa at det blir bedre, og at det er vert det. Etter mye om og men bestemte jeg meg for at det var det beste å gjøre. Jeg var mye trist og trengte forandringer. Jeg gikk en stund og gruet meg til å fortelle familien min om det, og jeg lagte mange historier i hodet om hvordan de ville reagere. Dette var egentlig den vanskeligste perioden, der jeg hele tiden gikk og tenkte på hva som var i vente. Når det først var gjort ble det mye grining, men jeg var også utrolig lettet. Uten tvil er bytteprosessen det vanskeligste jeg har gått gjennom, men jeg er veldig glad jeg gjorde det, og har ikke angret.

Hvorfor jeg tror det er vanlig å bytte familie
For noen kan det kanskje virke rart at så mange bytter familie. Her i Roca er vi 4 som har byttet familie, jeg, Bente, Irene og Hrefna. Men er det egentlig så rart? I mange tilfeller trenger det gjerne ikke handle om familien, familien kan være topp, men forholdet til en utveklingsstudent fra et annet land, en annen kultur er veldigvanskelig. Jeg tror det er flere som har enten vært innom tanken om å gjøre det, eller rett og slett noen som kommer til å gjøre det i fremtida. Jeg tror grunnen til at mange bytter familie er for at vi har utrolig høye forventinger til utvekslingsåret. Vi har hørt om de som har fått verdens beste familie som de har kontakt med i lang ettertid. Vi har sett for oss en kjærlig og bra familie. Grunnen til at jeg byttet tror jeg er delvis pga. dette. Også at utvekslingsstudenter som regel er veldig giret på nye opplevelser. Jeg var klar for noe nytt og når jeg først kom innpå tanken kom jeg ikke til å få fred med meg selv før jeg gjorde noe med det.
Min opplevelse med det å bytte familie
Noen lurer sikkert på om jeg syntes det var dumt å bytte familie til en ny plass, når jeg først hadde fått meg et hjem, og et nettverk i Calafate. Men for meg var det veldig kjekt å få komme til en ny plass, mange av vennene mine avsluttet på skolen i Calafate til jul og reiste for å studere, pluss jeg kjente jeg var klar til å prøve noe nytt. I tillegg kan det også være veldig kjekt å starte på nytt når du faktisk kan språket mye bedre. I Calafate bodde jeg sammen med mor og søstera mi. Ikke så ulikt her i Roca hvor jeg bor med mami og Juli.




Forskjellen her fra den forrige familien min er at her har jeg en utrolig stor familie rundt meg, og det er noe jeg elsker. Vi har reist flere ganger på besøk til nabobyen der søsknene til mami bor, der vi er samlet en stor gjeng for å spise sammen. Og flere ganger har jeg enten vært med faren sin familie eller familien til kjæresten til faren min. Nesten hver helg siden jeg har kommet her har det vært store familiesamlinger. Noe som jeg føler er veldig argentinsk, store familiekomster, rundt et stort bord, med asado og snakking fra en side av bordet til den andre.




Råd til nye utveklingsstudenter
Husk at du er den eneste som vet hva som er best for deg. Men det er viktig og hele tiden holde jevn kontakt og fortelle AFS hva som foregår, for i bunn og grunn er det de som til slutt hjelper deg med å bytte. Det er viktig å vite at det er veldig vanskelig, men det er vært det. Og gjerne i mange tilfeller vil familien forstå deg, og de har også kanskje merket at det ikke var det beste for verken deg eller de rundt deg. Jeg tror det er viktig å ha en viss anelse hvor du kan bo, slik at du ikke må gå å vente på ny familie i flere uker i den gamle familie din. Hvis du synes det er vanskelig å gjøre det alene kan det gjerne være godt å ha med kontaktpersonen sin. Det kan også være greit å ha skrevet ned noe på forhånd. I min situasjon var det et sitat som virkelig hjalp meg – «Do what’s best for you, not for the one around you». Og med det sagt runder jeg av dette innlegget.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar