Sider

onsdag 18. april 2012

Språket

De som leser bloggen til http://www.sofieiargentina.blogspot.com.ar/, vil legge merke til at dette innlegget kommer til å bli svært likt hennes. Men det er vell ikke så rart. Jeg tror jeg og Sofie var på ganske likt stadig når vi kom til Argentina, lite viste vi, men det basiske var på plass, og det er jeg utrolig glad. Jeg tenkte på skrive om råd til nye utvekslingsstudenter i et senere innlegg, men kan vel gjerne like godt komme med et råd allerede nå: "Lær noe før du reiser!" Jeg synes iallefall det var veldig greit å vite noe før jeg kom, så jeg ikke var helt på blåtur.


(Irene fra Usa, Kristine fra Norge, meg, Julieta fra Argentina og Tush fra Malaysia)

Etter 8 måneder på utveksling tror dere kanskje at språket er på plass, men det er fortsatt mye som mangler.
Noen dag erkan jeg føle at språket bare flyter av gårde, mens neste dag klarer jeg ikke å si det jeg vil. Det kommer flere ganger der jeg føler språket får et brått stopp, og jeg kommer ikke videre. Hverdagsspråket sitter så og si på plass, jeg klarer å uttrykke og si det jeg vil, og klarer og henge med i samtaler med venner og familie. Det er på skolen det først og fremst blir vanskelig. Ord som jeg aldri har sett før, som jeg så vidt vet hva er på norsk lærer jeg her på skolen. I motsetning til Sofie, så vet jeg at jeg snakker veldig annerledes enn argentinere, jeg har en tydelig aksent, men jeg vet heller ikke hvordan jeg kan endre på det. De sier jeg sliter med "r-en". Men jeg får meg forstått, og det er vell det viktigste?

Som oppsummering kan jeg vel si at språket går bra, men det er fortsatt mye å lære.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar