Sider

onsdag 28. mars 2012

forandring fryder?

På lørdag var jeg på AFS camp i nærheten av Neuquen, sammen med utvekslingsstudenter fra området, folk fra USA, New Zealand, Italia, Belgia, Tyskland, Norge, Island og lenger kan jeg fortsette var samlet på samme plass. Har allerede merket at det er bedre AFS lokallag her enn det jeg var vant til i sør. Der snakket vi om opplevelser, delte erfaringer med de nye utvekslingsstudentene som kom i januar, og snakte om ulike verdier. En av oppgavene vi fikk var å skrive om hvordan vi har endret oss, psykisk og fysisk. Og mine forandringer er hva dere har i vente..

På gardemoen dagen vi reiste
Det er ikke bare lengden og fargen på håret som har endret seg, og et par ekstra kilo på kroppen. For meg har det vært en ganske gradvis endring, så jeg har ikke lagt så mye merke til det. Men på lørdag når vi satt oss sammen og tenkte oss om, er det mye som har endret seg. 1. Jeg har lært et nytt språk!!!! Sikkert mange som lurer på hvordan språket går, og ja, jeg forstår det meste, og det er en helt utrolig herlig følelse å mestre ett nytt språk. Problemet er at jeg har fortsatt en tydelig aksent, og vet ikke hva jeg kan gjøre for å bli kvitt den. Men det viktigste er vell at jeg blir forstått og at jeg forstår dem, er det ikke?
2. Jeg er mye mer uavhengig «independent» enn jeg var før jeg dro. Det merker jeg spesielt på områder der mine kjære foreldre måtte hjelpe meg med før og ordne opp i, det må jeg nå gjøre selv. Ringe rundt og fikse ting selv. Merker også at jeg klarer meg veldig greit, og det er vell et lite tegn på at jeg begynner å bli voksen? En litt skummel tanke, men det er vell bare beine rett frem sannheten?
3. Jeg har blitt så mange erfaringer rikere. På dette området vet jeg ikke hvor jeg skal begynne. Erfaringer med tanke på reise, kunnskap, prøvd nye ting (som tela) og opplevelser. Vokst på at jeg må sto i mot ting jeg ikke er enig i og i vanskelige perioder der jeg må ordne opp i selv. Uka jeg byttet familie er det vanskeligste jeg har opplevd og tenk så mye jeg lærte av det. «Never regret, if its good is wonderful, if its bad its experience». Og det var virkelig det jeg fikk utav den vanskelige perioden min.
4. Tankegangen min har endret seg, synet mitt på baksnakking, om falske folk og om det å være naiv. Baksnakking og sladder fikk jeg nesten nok av i en periode, argentinere er utrolig glade i «gossip!». Folk som sier en ting, men mener noe annet. Og lille naive Sigri som trodde alle var snille og gode fant ut at slikt er det ikke – men det henger fortsatt litt igjen, men det er vell ikke den verste egenskapen jeg kan ha?
5. Jeg har begynt å like tomater. Det begynte en kveld Maca og jeg kom hjem fra «fest» og satt oss ned for å spise kjeks med ost, så tok jeg på tomat og plutselig likte jeg det! Det er ikke bare tomater jeg liker, har også blitt utrolig mange erfaringer rikere innen for mat. Alt det gode jeg har prøvd! Vet ikke hvor jeg skal begynne, hver uke prøver jeg noe nytt.
5. Jeg har begynt å si «aaaaaa» etter en spøk eller når jeg tuller. For eksempel, skal vi se.. Jeg tuller, og sier aaaaaa tulla. Vanskelig å forklare, men vennene mine her i Roca har sikkert lagt merke til det. Jeg tror også latteren min har endret seg litt.
6. De siste ukene har synet på Norge endret seg, hvor godt land jeg faktisk bor i. Hovedsakelig legger jeg veldig godt merke til forskjellen i trafikken her og i Norge. For et rot! 4 stk på en motorsykkel, alle uten hjelm, ikke til å tro..
Andre endringer i løpet av året er hvor jeg til slutt endte opp, jeg hadde aldri forestilt meg at jeg kom til å bo halvdelen av året en annen plass enn Calafate. Livet overrasker meg hele tiden, og det er ikke godt å vite hva som skjuler seg bak neste hjørne.

God natt!

2 kommentarer:

  1. Løye å lesa koss lett småting kan forandra seg på kun et år! Glede meg t du komme hjem nå, ska bli god å få deg tilbake :D

    SvarSlett
  2. Kjekt å lesa! Enig me marte, løye koss ting kan forandra seg, men det e nok någe heilt aent når du oppleve det du jørr nå!:D
    Du komme nok te å oppdaga at me her hjemma ikkje har forandra oss så veldig,hehe

    Blir utrolig kjekt og spennande å hørra den nye latteren din sigri! Glede meg te du komme hjem nå :D

    SvarSlett