Sider

tirsdag 20. mars 2012

Mitt nye liv

Det er sikker mange der ute som lurer på hvordan det var å bytte til en ny plass, og dere lurer kanskje også på hvor jeg faktisk er og hva forskjeller jeg har funnet ut.
Jeg har flyttet til en by som ligger 30 timer nordover med buss fra El Calafate. Jeg bor i regionen "Rio Negro" som ligger så og si nesten midt i Argentina, litt lenger sør enn nord. Byen heter General Roca (dere kan se på bilde nedenfor)

 Forklaring til kartet: den røde streket er reiseruten jeg reiste med buss. Med blått har jeg merket av andre plasser jeg kjenner til i Argentina, utenom Calafate og General Roca. Det er Bariloche og Cordoba (Carlos Paz) som jeg var på "viaje de egresados" på. Der jeg har merket av blått er plasser som jeg skal reise til (kommer tilbake om dette senere). Skal også til San Martin med familien min, det ligge nærme Bariloche.

Forskjellen fra Calafate er at dette er en større by, på størrelse med Sandnes, og det er varmere her. I dag var det 29 grader, men mange ganger går det over 30. På sommeren var det over 40 grader her, men nå nærme deg seg høst. Gjennomsnittlig er det aldri veeldig kaldt her. Byen har et mye større sentrum enn Calafate og mange ungdomsskoler, både private og offentlige. Noe som er kjent i området er dyrking av frukter, litt i utkanten av sentrum er det store områder med eple, pære - trær, druer, melon etc.


Dette eplet ligger byen. Også nærme "el canalito" en liten kanal som går gjennom byen der det veldig grønt og fint.

Fra de 6 månedene i Calafate er det mye som er nytt og annerledes. I Calafate tilbrukte eg mer tid med venner på ukedagene, men selv om jeg ikke er mye med venner i ukedagene har jeg nesten ingen øyeblikk der jeg kjeder meg. Alltid noe som skal gjøres, skolearbeid, trening. Jeg er også så heldig som har broren min, som også er en av de beste vennene mine her, så om jeg kjeder meg er jeg som regel ikke alene.

Det å flytte til en ny plass er at valg jeg aldri har angret på. Jeg hadde det supert i El Calafate, og det er mange jeg savner, men jeg setter så stor pris på å bli kjent med nye folk og nye plasser. Det er utrolig hvor mye jeg får oppleve på ett år! Jeg stortrives med mitt argentinske liv. Nå har jeg bare 120 dager igjen her, mindre enn 4 måneder, og jeg vil nyte alt!

ps: vil bare forklare en liten del fra sist innlegg, det virker kanskje som om jeg er veldig mye med de andre norske, det er ikke tilfellet. Vi bruker tid i sammen - ja. Vi har det utrolig morsomt sammen - ja. Og det er veldig lett å være med dem! Men jeg bruker mer tid med folk her, aller mest med broren min, men også klassekameraet og de fra håndballen.

1 kommentar:

  1. Kjekt du endelig e tbage på bloggen! Tenke masse på deg, så godt å høre at alt går bra! :) Gla' i deg søs

    SvarSlett