Sider

onsdag 20. juni 2012

4 uker, 28 dager + "mågjøreliste"

I dag er det akkurat 4 uker til jeg forlater Argentina, til jeg setter meg på flyet i retning mot mitt kjære hjemlandet. Det er mindre enn 30 dager til jeg forlater General Roca, og må si farvel til alle jeg har blitt kjent med og legge et liv jeg har dannet på noen måneder bak meg.
Det er sikkert mange av dere som lurer på hva som foregår i hodet mitt disse siste ukene, mine tanker om det å reise hjem. 
For et par dager siden tok jeg farvel med Bente på terminalen her i General Roca, før hun tok turen til Buenos Aires der hun skulle videre til Norge. Helt ærlig, rett frem, var det grusomt. Ikke bare for argentinere som tok avskjed med henne, men også for meg, Hrefna og Kristine. Vi fikk se hva vi har i vente om 1 måned og det var helt forferdelig. Vi hulket hele gjengen, men selvfølgelig var det vanskeligst for Bente. Det å avslutte året mitt her kommer til å bli helt grusomt. Jeg får vondt i magen av å tenke på denne dagen. Jeg har dannet meg et liv her, og tanken på å ikke vite når jeg kommer tilbake er grusom. De siste 4 ukene vil jeg nyte, bruke tid med venner, familie og få gjort de siste tingene før jeg reiser.
For en stund siden skrev jeg ei "mågjøreførjegreiserhjem-liste", et par av dem er gjort, mens noen fortsatt mangler, her er et par av tingene som jeg har strøket fra lista: 

- Salir en Cervantse y dormir en la casa de Kris/gå ut i Cervantes og sove hos Kristine

- Terminar mi bufanda/strikke ferdig skjerfet mitt


- Aprender mas gramatica/lære mer gramatikk
- Comprar un libro para escribir recetas de la comida aca/kjøpe en bok og skrive oppskrifter her i fra

- Comprar cartas de truco/Kjøpe truco kort (argentinsk kortstokk)

- Aprender truco/Lære meg truco

- Ir a "Hay Producto"/gå på "hay producto" som er en bar


- Sacar una foto con el uniforme puesto con Bente/ ta bilde med uniformen på med Bente


- Ver un partido de futbol en Argentina/se en fotballkamp i Argentina


- Lage tortas fritas (blir gjort i går med Juli, Eirik og Hrefna)




Selv om jeg er godt i gang er det fortsatt en  del ting som mangler, og lista blir hele tida lenger..

- Reise en dag til Neuquen
- Kjøpe det argentinske flagget å la mine argentinske venner skrive hilsener på
- Lese en bok på spansk (er godt i gang med ei bok Bente anbefalte meg) 


-  Samling med alle utvekslingsstudentene her 

- Kjøpe boka "che boludo" som har typisk uttrykk fra argentina

- Danse tango på avslutningsfesten med AFS



Hasta luego!!


Jeg fikk et spørsmål på sist innlegg om jeg har styrket meg selv som person, eller om det bare har vært et annerledes år, mens lite endring. Det er litt vanskelig å svare på, for meg har det vært en gradvis endring. Men jeg vil påstå at på dette ene året i Argentina, har jeg styrket meg selv og blitt mer selvstendig enn noen gang.  Jeg føler på et år har jeg styrket meg det gjerne andre personer trenger flere år på. Jeg har lært å ta egne valg, ordne opp for meg selv, jeg har tatt mitt vanskeligste valg i Argentina, jeg har følt meg ensom, jeg har reist alene. De positive minnene har gjort at jeg har vokst, mens de negative enda mer. Enkelt og greit, det er ikke bare et år med masse opplevelser, men også et utrolig lærerikt år. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar