Sider

torsdag 12. juli 2012

Exchange is everything

Til slutt ble det ei rolig helg. På fredag kom jeg meg litt ut for å delta på Truco konkurranse. Var utrolig kjekt og partneren min og jeg kom til finalene, men der tapte vi med en gang. Selv om jeg var syk så kunne jeg ikke gå glipp av dette. Truco er et kortstokkspill som blir spilt i alle anledninger, om argentinere bare har 5 minutter til overs kan de sette seg ned for å ta et slag med truco. Det tok meg lang tid for å lære det, men etter 10 måneder satt det endelig i boks. 
Ellers i helga har jeg vært mye hjemme siden jeg har vært syk. Tok en liten tur til sentrum med Hrefna, men ellers har jeg brukt mye tid med mami. Juli er i Buenos Aires på AFS camp så har ikke hørt mye fra han, men var litt koselig med kvalitetstid med mammaen min før jeg reiser hjem. Og på søndagen gikk jeg til faren min sitt hus og brukte tid sammen med småbrødrene mine. Senere var det avskjedsfest/middag hos Kristine i Cervantes. Sov over og på mandagen hadde Hrefna avskjeds"lunsj". 

Nettopp satt jeg her for meg selv og så tilbake på filmer jeg før har lagt ut, innlegg og bilder fra året som har gått. Jeg kan ikke tro at jeg bare har 4 dager igjen. Tida har gått så fort og jeg har vært så utrolig heldig med alt jeg har fått opplevd. Jeg sitter med et smil når jeg ser tilbake på de siste 11 månedene. Utveksling er så utrolig mye. Jeg har lært så mye nytt om meg selv, om andre mennesker, kulturer, nye idretter, danser og ikke minst et nytt språk. Det har kanskje ikke vært et effektiv år i forhold til skole, men jammen har jeg lært mye annet. Dette er garantert det mest lærerike året jeg har hatt.






Utveksling kan ikke beskrives, det er ikke en definisjon eller en tekst på hundre sider som kan uttrykke hvordan et år på utveksling er. Utveksling er et nytt liv, det er et liv som blir formet langt fra det andre på bare 11 måneder. Nye mennesker som blir en del av deg, ikke bare mennesker fra landet du er i, men man får også venner fra hele verden. Man får en ny familie, en ny bror som man ikke kan se for seg hverdagen uten, en familie man vil invitere i bryllupet sitt. Utveksling er ukomfortable situasjoner, der man ikke vet hvor man skal gjøre av seg. Det er vanskelig; språkforvirrelser og kulturforskjeller. Det handler om å lære og prøve nye ting. Prøve en ny sport, eller en ny hobby som man ikke hadde prøvd i hjemlandet sitt! Gjerne en ny dans selv om du ikke har rytmer i kroppen, jeg kan låve deg at det blir noe morsomt ut av det også.  Det er å ta ansvar, klare seg mer på egenhånd og selv ta saken i hender når det trengs. Det er å føle seg usikker, det er å tilpasse seg.
Utveksling er å grine av ingen grunn, eller grine til man begynner å le. Det er vanskelig, og det er øyeblikk der man skulle ha gjort alt for å hatt mammaen sin hos seg.
Utveksling er opplevelser. Det er å bli kjent med en nytt land. Et land som strekker seg 15000 km fra det sørligste punktet til det nordligste. Et land med fjell, strender, snø, regnskog, fossefall og isbreer. Å reise på turer med familie, festeturer med avgangstrinnet eller turer med AFS. Alt dette gir deg minner for livet.
Utveksling er fantastisk, vanskelig, kultur, språk, mennesker, opplevelser, berg-og dalbaner...
Utveksling er alt, og det er bare de som har vært gjennom det som selv kan forstå det.





















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar